x تبلیغات
عدم نزول بیضه چیست

عدم نزول بیضه چیست

عدم نزول بیضه چیست

عدم نزول بیضه چیست

عدم نزول بیضه چیست؟

کریپتورکیدیسم وضعیتی است که در آن بیضه قبل از تولد در کیسه پوستی زیر آلت تناسلی (بیضه) قرار نمی گیرد.
 
معمولاً فقط یک بیضه تحت تأثیر قرار می گیرد، اما در حدود 10 درصد موارد هر دو بیضه تحت تأثیر قرار می گیرند.
 
ناتوانی بیضه ها در پایین آمدن معمولاً یک بیماری نادر است، مگر در نوزادان نارس.
 
بیضه غیر نزولی معمولاً در چند ماه اول پس از تولد به طور خود به خود به محل اصلی خود حرکت می کند. در غیر این صورت ممکن است جراحی این مشکل را حل کند.
 
علائم
 
ندیدن یا احساس نکردن بیضه ها در کیسه بیضه علامت اصلی افتادگی بیضه است.
 
در دوران جنینی، بیضه ها در شکم تشکیل می شوند. در ماه های آخر دوره جنینی، بیضه ها از طریق یک مسیر لوله ای در کشاله ران (کانال کشاله ران) از شکم به کیسه بیضه منتقل می شوند. در صورت عدم وجود منشا بیضه، این فرآیند انجام نمی شود یا با تاخیر انجام می شود.
در بیشتر موارد، بیضه نزول نکرده در ماه های اول پس از تولد به محل اصلی خود باز می گردد. در غیر این صورت ممکن است برای رفع مشکل جراحی انجام شود.
عوامل خطر برای افتادگی بیضه:
عوامل خطر شامل موارد زیر است:
 
     به زودی
 
     وزن کم هنگام تولد
 
     تماس مادر با حشره کش ها
 
     دیابت و چاقی مادر
 
     سیگار کشیدن در دوران بارداری
 
     استفاده از مسکن های ضعیف مانند استامینوفن و ایبوپروفن در دوران بارداری
 
     سابقه خانوادگی مثبت
 
 
     برخی از سندرم های مادرزادی
این بیماری چقدر شایع است؟
این مشکل در حدود 3 تا 4 تولد از 100 تولد رخ می دهد، اما در نوزادان نارس بیشتر دیده می شود، به طوری که از هر 100 نوزاد نارس، 21 مورد فتق بیضه دارند.
 
حدود نیمی از این بیضه ها در سه ماهه اول بارداری از بین می روند. اما اگر این اتفاق نیفتد، پس از سه ماه بیضه ها خود به خود پایین نمی روند. در نتیجه از هر 100 پسری که توله بیضه ندارند، از هر 2 پسر، 1 نفر نیاز به درمان دارند.
 
تفاوت بیضه غیربومی با بیضه منقبض چیست؟
باید بدانید که بیضه خارج شده با بیضه غیربومی متفاوت است. پس از شش ماهگی، نوزاد واکنشی نشان می دهد که به طور موقت بیضه ها را سفت می کند تا هنگام سرماخوردگی یا تهدید از آنها محافظت کند. گاهی اوقات این بیضه ها در کیسه بیضه هستند و نیازی به درمان ندارند.
 
درمان فقط در صورتی باید انجام شود که بیضه ها واقعاً مشکل دارند. متخصص اورولوژی با معاینه کودک تفاوت بین این دو حالت را مشخص می کند.
 
علل بیماری
در بیشتر پسران بدون نسب بیضه، علت خاصی برای افتادگی بیضه یافت نمی شود. دلیل پایین نیامدن بیضه ها این است که بیضه ها در وضعیت طبیعی قرار ندارند.
 
در برخی موارد، مشکل مکانیکی است. بیضه پایین می آید اما به کیسه بیضه نفوذ نمی کند و در عوض در مجاورت کیسه بیضه قرار دارد. این وضعیت به نام انحراف بیضه یا اکتوپی بیضه شناخته می شود.
 
گاهی اوقات هورمون های نوزاد بیضه ها را به درستی تحریک نمی کنند.
 
هیچ تحقیقی نشان نداده است که کاری که مادر در دوران بارداری انجام می دهد بر جنین تأثیر می گذارد.
 
گاهی اوقات بیضه ها پایین می آیند اما به کیسه بیضه نمی چسبند. سپس، با رشد کودک، مشخص می شود که بیضه ها به هم متصل نیستند. در 5 مورد یکی از آنها هنگام تولد کودک شناسایی می شود.
شیوع و خطر بیماری بیضه کاهش نیافته است.
به طور کلی، 3 درصد از نوزادان بیضه ندارند و 1 درصد بین شش ماهگی تا یک سالگی کاهش می یابد. در نوزادان نارس، این احتمال 30٪ است.
 
علل نارسایی بیضه
خیلی دیر
وزن کم کودک
سن کم بارداری
قرار گرفتن نوزاد در معرض استروژن در خون مادر.
دوقلوها
عامل اصلی نامشخص است.
خانواده
کاهش خود به خودی در طول سال رایج نیست. در پسران دوقلو، 7 درصد بیضه های نزول نکرده دارند. در ایالات متحده، خطر و شیوع بیضه های غیر نزولی 3.7٪ در هنگام تولد و 1.1٪ بین یک سالگی تا نوجوانی است.
 
عوامل دیگری که به جلوگیری از افتادگی بیضه کمک می کند وزن هنگام تولد است که یک عامل قطعی است و باید به عنوان یک مشکل خانوادگی در نظر گرفته شود، زیرا خانواده ها سه تا شش برابر بیشتر در معرض ابتلا هستند. دوقلوها 6.9 درصد نارسایی بیضه دارند و اگر پدر درگیر باشد، پسر 4.6 درصد احتمال دارد که بیضه داشته باشد.
در حال پردازش:
در صورتی که بیضه قابل لمس نباشد، آزمایشات تشخیصی ممکن است شامل سونوگرافی یا سی تی اسکن باشد.
درمان از طریق انجام می شود
ص داد؟
فقط پزشک متخصص با معاینه کودک می‌تواند آن را تشخیص دهد. گاهی اوقات بیضه نزول را نمی توانم در قسمت تحتانی شکم و در ناحیه کشاله ران لمس کنم. اصطلاح دیگری به نام «بیضه‌های بالا کشیده شده» وجود دارد که در آن بیضه در بالا و کیسه ابتدایی اسکروتوم قرار گیرد و نباید آن را با عدم نزول بیضه اشتباه گرفت. هوای سرد باعث بالا کشیده‌شدن بیضه‌ها می‌شود، بنابراین کودک را نباید در هوای سرد معاینه کرد. بیضه های بالاکشیده شده را می توانم با دست و به اصطلاح دوشیدن، پایین آورد و داخل کیسه قرار داد. گاهی هم نوزاد هنگام تولد بیضه‌های نزول کرده است و بیضه‌ها در محل طبیعی خود قرار دارند، ولی بعد از یک یا هر دو بیضه، به سمت عقب و بالا حرکت می‌کنند و در ناحیه کشاله‌ها قرار می‌گیرند. به این حالت، «عدم نزول بیضه اکتسابی» گفته می‌شود و در سنین 10-1 سالگی اتفاق می‌افتد. بیضه‌ها به‌وسیله طنابی که در آن دسته از بیضه‌ها قرار دارند، داخل کیسه می‌گیرند. با رشد کودک، این طناب باید بزرگ شود ولی اگر میزان بزرگ شدن طناب بیضه از بزرگ شدن جسم کودک عقب بماند، باعث بروز «عدم نزول بیضه اکتسابی» خواهد شد. طناب بیضه که کوتاه مانده است، بیضه را به طرف بالا و داخل کشاله ران می‌کشد. گاهی وقتی بیضه در محل طبیعی خود لمس نمی‌شود، دلیل حتمی عدم نزول بیضه نیست. در این کودکان ممکن است بیضه یک یا هر دو طرف به‌طور مادرزادی تشکیل نشود. در 5 درصد موارد فقدان کامل بیضه وجود دارد. علت آن قطع جریان خون بیضه داخل رحم و از بین رفتن بیضه است. فقدان بیضه می‌تواند همراه با سایر اختلالات مادرزادی در سیستم بیماری باشد.
عمل عدم نزول بیضه  چگونه است؟
جراحی تحت بیهوشی عمومی برای جابجا کردن بیضه به داخل کیسه بیضه می گیرد. برش کوچکی در ناحیه کشاله ران داده می شود و لوله های مرتبط با بیضه تا حد امکان آزاد می شوند که به کیسه بیضه برسد. بیضه داخل کیسه ثابت شده و پوست ناحیه کشاله ران و کیسه بیضه ترمیم می شود.
 
فواید جراحی نهان بیضگی
از تخریب بیضه
کاهش مشکلات ناباروری
کاهش احتمال پیچ خوردگی بیضه
عوارض بعد از عمل بیضه نزول نکرده است
تورم بیضه، درد پس از عمل جراحی، بیماری یا منطقه جراحی، اسکار ایجاد شده دراز مدت، تخریب بیضه یا کیسه بیضه در حین عمل، وجود قرمزی و افزایش چرکی در محل قبلی، افزایش درجه حرارت بدن، برگشت بیضه به محل. خود را که ۱۲-۶ ماه پس از شروع ترمیم مجدد صورت می گیرد، از عوارض ارکیدوپکسی هستند.
آیا می‌توان از عدم نزول بیضه جلوگیری کرد؟
فعلا اقدامی برای عدم وجود نزول بیضه وجود ندارد.
برچسب‌ها: عدم نزول بیضه چیست,
بایگانی
پیوندها
پیوندهای روزانه
آمار بازدید
آنلاین : 0
بازدید امروز : 2
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته گذشته : 2
بازدید ماه گذشته : 2
بازدید سال گذشته : 14
کل بازدید : 179