x تبلیغات
واریکوسل چیست

واریکوسل چیست

واریکوسل چیست

واریکوسل چیست

 

تشخیص واریکوسل

برای تشخیص واریکوسل، پزشک معاینه فیزیکی انجام می دهد و هر گونه توده در بیضه های شما را پیدا می کند. هنگامی که جرم بزرگ است، به راحتی در معاینه احساس می شود.

 

اگر جرم کوچک باشد، پزشک از بیمار می خواهد که بایستد و نفس عمیقی بکشد. این امر هر گونه بزرگ شدن غیر طبیعی رگ های خونی را آشکار می کند.

 

طبقه بندی واریکوسل

 واریکوسل گرید 1: در این شرایط می توان وریدها را تحت فشار لمس کرد.

 

مرحله 2: در این شرایط می توان رگ ها را در حالت ایستاده لمس کرد.

 

سطح 3: رگ ها از این موقعیت دیده می شوند.

 

اگر پزشک در معاینه بالینی و فیزیکی به نتیجه نرسد، از آزمایش های تشخیصی استفاده می شود. سونوگرافی یکی از آزمایشاتی است که به تشخیص علت واریکوسل کمک می کند. این آزمایش امواج صوتی اطلاعات دقیقی در مورد ساختارهای داخلی بدن در اختیار پزشک قرار می دهد.

 

سایر آزمایش‌ها، مانند آنالیز مایع منی یا آزمایش‌های هورمونی، می‌توانند به تشخیص سطوح بالای FSH و سطوح پایین تستوسترون کمک کنند. اگر پزشک مشکوک به اختلال عملکرد بیضه باشد، این آزمایشات انجام می شود.

 

درمان واریکوسل

درمان واریکوسل معمولاً غیر ضروری است و مشکلات باروری ایجاد نمی کند. معلوم می شود که:

 

بیمار از درد و ناراحتی شکایت دارد.

تعداد اسپرم را کاهش دهید.

بعد از دو سال ناباروری درمان نمی شود.

در این موارد راه حل جراحی است.

چگونه واریکوسل می تواند باعث ناباروری شود؟

وجود واریکوسل با کاهش تعداد اسپرم، افزایش DNA در اسپرم آسیب دیده، کمبود مورفولوژی یا شکل اسپرم و تحرک ضعیف اسپرم همراه است.

 

کاملاً مشخص نیست که چرا واریکوسل باعث ناباروری می شود، اما تئوری هایی وجود دارد. رایج ترین نظریه این است که خون جمع آوری شده دمای کلی بیضه ها و بیضه ها را افزایش می دهد. افزایش دمای بیضه می تواند برای اسپرم مضر باشد.

 

نظریه دیگر این است که گردش خون ضعیف منجر به افزایش سطح سموم می شود که به نوبه خود منجر به سلامت اسپرم می شود.

 

نظریه دیگر این است که افزایش فشار روی کیسه بیضه یا کیسه بیضه بر سلامت مایع منی تأثیر می گذارد.

 

نظریه دیگر، اکسیژن رسانی ضعیف به بیضه ها است.

 

علل و عوامل خطر واریکوسل

هیچ کس دقیقاً نمی داند چه چیزی باعث واریکوسل می شود و چه عواملی در ایجاد واریکوسل نقش دارند. این علائم ممکن است اولین بار در دوران نوجوانی ظاهر شود و در پسران بین 15 تا 30 سال شایع تر است. اضافه وزن می تواند خطر ابتلا به واریکوسل را افزایش دهد.

 

درمان واریکوسل

درمان یا عدم درمان واریکوسل به میزان واریکوسل بستگی دارد. آیا درد و عوامل باروری اضافی در آن نقش دارد؟ از آنجایی که درمان به سرعت نتیجه نمی دهد، سن شوهر زن نیز در نظر گرفته می شود.

 

برای مثال، اگر به دلیل ناباروری زنان نیاز به درمان IVF باشد، ممکن است درمان اصلاح واریکوسل توصیه نشود.

 

اگر تجزیه و تحلیل مایع منی شما اسپرمی به نام آزواسپرمی را نشان ندهد و آزواسپرمی ناشی از انسداد در دستگاه تناسلی مردان نباشد، درمان واریکوسل توصیه نمی‌شود. با این حال، تحقیقات در سال 2018 نشان می‌دهد که درمان واریکوسل جواب می‌دهد و مردانی که این جراحی را انجام داده‌اند هنوز برای بدست آوردن اسپرم برای IVF به TESE (یا استخراج اسپرم بیضه) نیاز دارند.

 

 

عوارض احتمالی واریکوسل

این مشکل می تواند باروری را تحت تاثیر قرار دهد. واریکوسل در 35 تا 44 درصد از مردان با ناباروری اولیه و 45 تا 81 درصد از مردان با ناباروری ثانویه رخ می دهد.

 

ناباروری اولیه زمانی است که زوجین پس از حداقل یک سال تلاش نتوانند بچه دار شوند. ناباروری ثانویه زمانی است که زوجین حداقل یک بار صاحب فرزند شده باشند و پس از آن باردار نشوند.

 

واریکوسل چگونه تشخیص داده می شود؟

پزشک شما معمولا بعد از معاینه فیزیکی مشکل را تشخیص می دهد. واریکوسل همیشه در حالت دراز کشیدن احساس یا دیده نمی شود. پزشک بیضه های بیمار را در حالت ایستاده و دراز کشیده معاینه می کند.

 

ممکن است پزشک شما نیاز به انجام سونوگرافی کیسه بیضه داشته باشد. این آزمایش به اندازه گیری اسپرم کمک می کند و به پزشک اجازه می دهد تصویر دقیقی از مشکل دریافت کند.

 

هنگامی که واریکوسل را تشخیص دادید، پزشک آن را به یکی از سه سطح بالینی طبقه بندی می کند. بسته به اندازه توده در بیضه ها 1 تا 3 درجه وجود دارد. درجه 1 کوچکترین و درجه 3 بزرگترین است.

ناباروری

مطالعات نشان می دهد که درصد ناباروری در مردان مبتلا به واریکوسل بسیار بیشتر است.

ن است بیضه های او به اندازه کافی رشد نکنند. در این مواقع ممکن است پزشک صلاح ببیند که بیضه ها سالیانه اندازه گیری می شوند. با این حال بیضه ها ممکن است برای همیشه از حالت طبیعی خود کوچک تر بمانند که این نیز می تواند یکی از انتخاب ناباروری باشد.

برچسب‌ها: واریکوسل چیست,
بایگانی
پیوندها
پیوندهای روزانه
آمار بازدید
آنلاین : 0
بازدید امروز : 2
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته گذشته : 2
بازدید ماه گذشته : 2
بازدید سال گذشته : 14
کل بازدید : 179